Peuter slaapt niet door: 5 tips om je kind hierbij te helpen!

“Mamaa!” Hoor je weer midden in de nacht. Het is de tweede keer vannacht wanneer jij weer onder de warme dekens vandaan naar het kamertje van je kleintje gaat. Je peuter of dreumes is weer wakker geworden en heeft jou nodig om weer in slaap te vallen. Wanneer je kindje weer in slaap valt ga jij ook weer in bed liggen, maar voor jou is het inslapen niet zo makkelijk. Je kijkt op je wekker en ziet dat het alweer 5:00 uur is. Wanneer je weer met wallen aan de ontbijttafel zit vraag je je af wat je kan doen om je kindje door te laten slapen.

Is dit bovenstaande voor jou een bekend verhaal? Je bent niet de enige! Wist je dat het eigenlijk heel normaal is dat peuters een aantal keer in de nacht wakker worden? Ze worden maar liefst tussen de 10 en 20 keer wakker, maar vallen meestal zelf weer in slaap. Echter zijn er ook verschillende redenen waarom het ze niet meer lukt om zelf in slaap te komen, en dan hebben ze jou nodig. Hoewel je altijd natuurlijk wel eens pech kan hebben, zijn er zeker een aantal dingen die je kunt doen of kunt aanpassen gedurende de dag of in het slaapritueel waardoor de kans groter is dat je peuter doorslaapt. Wij geven je 5 tips!

1: Iedere avond dezelfde liefdevolle bedtijd routine

Wist je dat het mega belangrijk is dat je de bedtijd routine iedere avond precies hetzelfde en tijdens hetzelfde tijdstip uitvoert? Hierdoor herkent je kindje dat het tijd is om te gaan slapen en daardoor komt de melatonine aanmaak (slaaphormoon) extra op gang! Als je zorgt dat deze routine vol zit met liefde waardoor je kindje met een fijn en warm gevoel gaat slapen is de kans groot dat je kindje in de nacht makkelijker zal slapen. In deze blog geven we je een aantal tips over hoe je je kindje met een liefdevol gevoel kunt laten slapen!

2: Schermtijd en licht in huis

Dit is natuurlijk geen onbekende meer, maar we gaan het toch nog eens herhalen. Merk je dat je kindje in de nacht vaak onrustig wakker wordt? Zorg dan dat je kindje 1 a 2 uur voor het slapen gaan niet meer naar een telefoonscherm of televisiescherm kijkt. Het blauwe licht heeft een opwekkend effect op je kindje en hiermee wordt de melatonine aanmaak verhinderd. Dit kan resulteren in het niet zelfstandig in slaap kunnen vallen.

Ook zou je eens kunnen kijken naar het licht in huis. Sommige lampen zijn erg wit en fel van licht. Ook wit licht kan een opwekkend en activerend effect hebben. Hoe werkt dat precies? Tijdens het begin van de dag is het daglicht erg blauw en wit. Hierdoor weet je biologische klok dat het tijd is om te activeren. Terwijl de uren voorbij gaan en het later in de middag is, wordt het licht buiten steeds warmer en roder. De zonsondergang zorgt daarom ook dat er signalen afgegeven worden waardoor het kindje melatonine gaat aanmaken. Hoe dit precies werkt lees je hier.

Warm licht

 3: Kom in beweging en ga lekker naar buiten!

Wat je doet overdag heeft direct invloed op hoe de nacht zal verlopen. Wij raden aan om tijdens de wakkere momenten overdag van je kindje lekker naar buiten te gaan. Maak een wandeling, ga fietsen of bezoek een speeltuin. Zo valt je kindje niet alleen voldaan in slaap, maar ‘programmeer’ je ook de biologische klok van je kleintje wat zo meer ritme en structuur kan ervaren tussen dag en nacht.

 4: Slaapzak met voetjes

In tegenstelling tot veel slaapproblemen, zijn er een aantal slaapobstakels die makkelijk op te lossen zijn! Dit is bijvoorbeeld wanneer je peuter de deken van zich afduwt tijdens het slapen en daarom van de kou wakker wordt. Dat is natuurlijk heel vervelend wakker worden en misschien wordt je kindje dan zelfs wel met een beetje keelpijn wakker! Dit kan een teken zijn dat je kind nog niet helemaal klaar is voor de overgang naar een dekbed. Onze Toddiebag slaapzakken met voetjes zijn een perfecte oplossing voor als je tegen dit probleem aanloopt! Je kunt de slaapzak met voetjes combineren met een dunne deken, zodat je peuter kan wennen aan het slapen met een deken zonder eventueel kou te vatten. Ideaal toch?  Bekijk hier onze fijne winter collectie!

Als je kind juist wakker wordt doordat de traditionele slaapzak helemaal om het lichaam gewikkeld is de slaapzak met voetjes ook een ideale oplossing!

peuter slaapzak

 5: Realistische verwachtingen

Wij snappen je totaal, het is mega vervelend dat jij of je partner een aantal keer in de nacht uit je bed moet gaan. Jij als ouder hebt ook genoeg slaap nodig. Daarnaast is het goed om te beseffen dat het heel normaal is dat je peuter wakker wordt in de nacht en bepaalde periodes jou nodig heeft om weer terug in slaap te vallen. Je kindje ontwikkelt zich continue waardoor er ook veel verandert voor het kindje. Zo krijgt je kindje tijdens de peutertijd bijvoorbeeld het fantasievermogen, waardoor het erg moeilijk kan zijn om te begrijpen dat dromen niet echt zijn. Ook gaat een peuter de grenzen ontdekken en testen waarmee het reactie kan uitlokken. Hoewel dit voor de papa en mama erg uitdagend kan zijn, is het dus eigenlijk heel gezond!

Als je merkt dat je kindje jou tijdens een periode wat extra nodig heeft om weer terug in slaap te vallen, wees er dan ook om je kindje gerust te stellen en de liefde te geven die het op dat moment nodig heeft. Er is niks mis met het geruststellen van je kleintje. Jij als ouder zorgt voor een gevoel van veiligheid en met dat gevoel zal je kindje makkelijker in slaap vallen. Als je in de nacht je kindje gerust gaat stellen, zorg ervoor dat je dit op een rustige manier doet door bijvoorbeeld de lichten uit te laten en in de slaapkamer te blijven.

 

Heb jij wat gehad aan deze blog? Deel hem op social media of via Whatsapp met mensen die er ook wat aan kunnen hebben.

 

 

 

 

← Older Post